Sint-Lievenscollege Business
  home  

Klik hier voor meer informatie over schooljaar 2018-2019.

Uitgelezen in de klas: een boekenproject voor de vijfdejaars i.s.m. Vooruit


Op dinsdag 13 maart vond Uitgelezen in de klas plaats: een project waarvoor de vijfdejaars drie boeken lazen. Eerder kwam Herman Brusselmans al op bezoek. Nu kwam het orgelpunt: een debat over de drie boeken met een aantal bekende Vlamingen: Fien Sabbe modereerde, Filip Joos en Jos Geysels vormden het panel.


2018-03-13

Foto's van 'Uitgelezen in de klas' vindt u op de Flickrpagina van SLCB en op het YouTubekanaal van de school.

Drie leerlingen kregen de opdracht een verslag te schrijven voor de website. Hieronder leest u hun ervaringen.
 


Op dinsdag 13 maart vond het Uitgelezen project plaats in SLC Business. Wij, als leerlingen van het vijfde jaar, waren fier om deel te mogen maken van deze evenement. Het was een vervolg van het auteursontmoeting met Herman Brusselmans, die de auteur is van een van de boeken die we dit jaar moesten lezen.

Jos Geysels en Filip Joos waren de gasten die ook dezelfde boeken als ons hadden gelezen. Deze keer mochten een aantal van onze leerlingen in een panel over de drie boeken discussiëren met onze gasten: Ex-drummer van Herman Brusselmans, Twee cowboys van Annie Proulx en Het Rosie project van Graeme Simsion. Anna Luyten was de presentatrice die het gesprek mocht leiden. De vijfdejaars mochten dan hun verantwoordelijkheid nemen en deel uitmaken van de organisatie. Ze mochten dan ook voorbereiden om aan Jos Geysels en Filip Joos te stellen. Men mocht zijn bevindingen en leesbeleving van de boeken meedelen met de publiek.

Deze organisatie bood ons een leuke voormiddag waarin dat wij met enthousiasme op het podium kwamen te staan. Deze activiteit maakte het lezen leuker voor ons.

(Ahmed, 5MO2)

 


Dinsdag 13 maart hebben wij als leerlingen van het 5de middelbaar van het Sint-Lievens College Business eens kennisgemaakt met hoe een debat nu eigenlijk in elkaar zit. Daarbij hebben wij het genoegen gehad om met behulp van drie bekende Vlamingen een debat te mogen houden. Als we drie Bv’s mogen verwelkomen dan willen we ons niet voor schut zetten. Daarom was er natuurlijk een goede planning en voorbereiding nodig. Niet elke leerling kon meedoen met het debat. Er werden verschillende groepjes gemaakt van twee à vier leerlingen, elk met een specifieke taak op het evenement zelf. De taken waren erg divers, bijvoorbeeld er waren groepjes die een quiz hadden gemaakt. Sommige leerlingen trokken zelf foto’s om die dag zeker niet te kunnen vergeten. Elke leerling heeft dus op zijn eigen manier geholpen om er een geslaagde voormiddag van te maken.

De kans zat er natuurlijk in dat er onverwachtse problemen zouden opduiken omdat er zo veel moest gebeuren op twee uur tijd. Gelukkig is het evenement verlopen zoals iedereen had gehoopt, namelijk zonder problemen. Alles verliep zoals gepland en iedereen heeft zijn of haar taak vervuld zoals men het van hem of haar had verwacht.

Toen de leerlingen voor het eerst hoorden dat ze een boek moesten lezen en dat er bovendien daarna drie Bv’s zouden komen waarmee ze een debat moesten houden dan kon je hun reactie wellicht wel raden ‘ongelukkig’. Als je de leerlingen vandaag zou vragen wat ze persoonlijk van het evenement vonden dan gaat het een merendeel zeggen dat ze het evenement zeker en vast interessant vonden. Iedereen heeft ervan genoten en dit niet alleen omdat er bezoek was van de drie Bv’s. Dit was ook het geval omdat alle leerlingen zeker iets van het debat hebben onthouden. Alvast iets dat ze zeker niet meer zullen vergeten.

(Matthieu, 5MO1)

 


Op dinsdag 13 maart vond het evenement ‘Uitgelezen!’ plaats in de Livinuszaal, Zilverenberg 1 te Gent. De genodigden waren Fien Sabbe, Filip Joos en Jos Geysels.

De sfeer zat er in elk geval goed in. Het was uniek om de panelleden Filip Joos, Jos Geysels en de moderator Fien Sabbe in levende lijve te aanschouwen en te horen debatteren over de gelezen romans ‘Het Rosie-project’ en ‘Twee cowboys’. De leerlingen van het 5e middelbaar Sint-Lievenscollege Business kregen meerdere opdrachten die ze moesten maken over dit evenement. Sommigen moesten een verslag schrijven, terwijl anderen het decor en de installaties moesten verzorgen. Enkele leerlingen moesten ook een quiz opstellen. Er werden gedetailleerde vragen gesteld over de gelezen romans, waar de panelleden op moesten antwoorden. Ze konden veel vragen van de quiz correct beantwoorden, maar de leerlingen wisten de panelleden af en toe in het nauw te drijven met moeilijke vragen. De panelleden debatteerden actief mee. Filip Joos voerde het meeste debat, Jos Geysels stond hem bij. De argumenten van beide panelleden werden telkens aangescherpt met fragmenten in de romans, zoals Jos Geysels het had over Wyoming, een stad in de Verenigde Staten, die hijzelf in het verleden al bezocht heeft. Hij beschreef de stad als een prachtige stad met veel buitenwijkjes en velden aan de rand van de stad, zoals in de roman beschreven staat. De leerlingen gedroegen zich tijdens het gehele evenement zoals het hoort, er werd weinig gestoord vanuit het publiek en er werd actief meegeluisterd. Het debat eindigde met een gedicht, opgesteld van een leerling uit het 5e middelbaar.

De leerlingen hebben veel bijgeleerd over dit evenement. Het is belangrijk om de literatuur bij te houden en regelmatig een boek te lezen. ‘Uitgelezen!’ was een zeer boeiend en leerrijk evenement. Het was speciaal om de genodigden in levende lijve te zien. Op het einde van het evenement werden aan de hand van een tombola romans verloot. Daarna mochten de leerlingen de zaal verlaten, net zoals de panelleden en de moderator.

(Lars, 5MO1)

 

Recente nieuwsberichten

Nieuwsarchief