Handelsschool Sint-Joris
  home  

Gezond ontbijt

Elk schooljaar kunnen de leerlingen genieten van een gezond ontbijt, aangeboden door de school.  Voeding en gezonde manier van eten zorgt voor een gebalanceerd energieniveau gedurende de gehele dag.  Het spreekt dus voor zich dat de start het allerbelangrijkste is: het ontbijt. In een uiteenzetting worden de leerlingen vooraf geïnformeerd over wat een gezond ontbijt juist inhoudt. 

Kerngedachten zijn hierbij …

  • Vooral trage suikers innemen zodanig dat de bloedsuikerspiegel niet buiten de grenzen treedt vanaf het begin van de dag. Indien dit wel het geval is neem je dit mee gedurende de gehele dag met ongezonde eetgewoontes en het opslaan van vetten als gevolg. Snelle suikers zoals cola en snoepgoed zorgen al heel snel voor een nieuw hongergevoel!
  • Elke dag variëren; een eitje of een appel kunnen al volstaan als ontbijt! Ontbijtgranen zijn goed als er niet te veel toegevoegde suikers zijn!
  • Als je fruit eet als component, eet dan enkel fruit die ochtend, in combinatie met andere zaken gaat fruit niet verteren maar ligt het te gisten!
  • Zorg voor voldoende vezels voor de werking van de maag!
  • Begin de dag met het drinken van voldoende water.
  • Niet volproppen!!!

Naast het verwerven van deze basistips zorgt het “ontbijt-team” voor een ontbijt met voldoende aanbod:   

  • Magere kaas
  • Volkorenbrood
  • Magere yoghourt
  • Magere hesp
  • Kalkoenham
  • Kiwi’s, druiven en bananen
  • Fruitsapjes (met amper 12% suikergehalte)
  • Yoghourtdrinks
  • Pistolets
  • Koffie
  • Melk
  • ….

Kortom, de leerlingen kunnen zich in mekaars gezelschap te goed doen aan een zelf samengesteld ontbijt! 

Jeroen Van Ooteghem 


print | top